Opdateret 8/6: Igen udfald på telefon linien fra Telsome

WRP400errorsI sidste uge havde jeg gang i support møllen hos både Profiber og Telsome. Jeg tvivlede meget på deres løsnings forslag, og min anelse har vist sig at være korrekt. Se evt. mit tidligere indlæg.

Så i dag havde jeg en længere samtale, hvor jeg efter et par minutter begyndte at opleve udfald i lyden på telefonen. På 9 min. samtale havde den tabt 2231 pakker og haft 8 pakke fejl. Og jeg kan se hvordan tælleren for tabte pakker tæller op, når udfaldende opleves.

Sidste gang bad de mig lave et factory reset af min router, som er en WRP400. Så nu er mit gæt at de vil fremsende en ny router, af samme type. Den jeg har nu, har kun holdt siden påske. Så det må siges at være kort levetid for en sådan.

Men nu venter jeg på at Telsome åbner suporten i morgen tidlig, og så er jeg spændt på at se, hvor hurtigt de kaster mig videre til Profibers support.

I hvert fald meget interessant studie i kundeservice og samarbejde mellem de to virksomheder.

Opdatering 26/5-2009 kl. 9:50:

Så kom jeg igennem support køen til Telsome. Kun 10 minutter tog det komme igennem. Sidst fik jeg af vide der var flere der havde haft samme problem. Men at factory reset havde hjulpet disse. Jeg skulle eftersigende være den første som havde meldt tilbage, at det ikke har virket.

Derfor overleverer de nu sagen til Profiber, som skal kontakte mig i dag.. formentlig først i eftermiddag. Da der kan tænkes at skulle være brug for tekniker besøg. Telsome påstår at der er må være problemer med fiber forbindelsen. Lidt underligt, når både internet og tv kører uden problemer på samme fiberlinie.

Opdatering 26/5-2009 kl. 22:30

Så gik det jo som jeg forventede. Profiber ringede ikke tilbage til mig, så jeg må have fat i Telsome igen i morgen, og rykke for at de kontakter mig. Jeg følger op igen i morgen.

Opdatering 27/5-2009 kl. 9:40

Så kom jeg igennem til Telsome igen. Det tog denne gang 15 minutter i telefonkø. De kunne se, at der ikke var sket noget fra Profibers side endnu, på trods de har en aftale om at de skal reagere på deres forespørgsel inden for 24 timer.

Derfor ville Telsome supporteren nu telefonisk rykke Profiber for en status, og bede dem kontakte mig. Så nu må jeg vente og se. Telsome supporteren ville personligt følge op, senere i dag, for at høre om jeg havde modtaget et opkald fra Profiber.

Opdatering 27/5-2009 kl. 20.00

Kl. 16:50 i dag, havde jeg ikke hørt fra Telsome eller Profiber endnu. Selvom supporteren fra i formiddags lovede, at han nok skulle ringe tilbage til mig og følge op, før han fik fri. Men det glemte han vist. Så jeg ringede selv til Telsome, og kom igennem til den supporter jeg have talt flest gange med. Sad kun i kø i 2 min.

Han havde dog haft tid til at undersøge sagen nærmere. Han fortalte at Profiber ikke oplever eller registere pakke tab fra deres side. DOH.. nej.. klart.. da det jo er min router der sernder pakker ud de aldrig modtager.. hvordan skulle de så se at de mister pakkerne? Så de mener derfor ikke at der er noget galt i deres ende.

Jeg fortalte supporteren at jeg havde et screendumb, som beviser at der er pakke tab. Det som du kan se øverst til højre på denne side. Så det tog han imod med kyshånd, så måtte han forsøge at præsentere det for Profiber.

Han fortalte også at de havde oplevet en del fejl med WRP400, og derfor nu havde kig på en nyere version kaldet WRP400-R2. Men at den ikke var helt klart endnu, og havde børneproblemer. Men det kunne være en mulighed at få en sådan ud til mig og teste.

I mens går jeg selv og tænker over, hvad der mon kan være problemmer. Tænker at det måske kan være at QoS ikke helt er skruet korrekt sammen, sådan at routerens pakker ikke kommer ordentligt afsted, fordi andet trafik som til mine hjemme pc’ere stjæler al båndbredde. Men hey.. der er 20Mbit at dele af, så det skulle da være mærkeligt.

Jeg må se hvad han finder ud af i morgen.

Opdatering 29/5-2009 kl. 21:30

Jeg har igår og idag kommunikeret på mail til Telsome Profiber support. Hvor en medarbejder fint følger sagen, og svarer. Desværre virker Profiber lidt sløve. Men der skulle nu være sat overvågning op på min telefonlinie, sådan at de kan følge med i evt. pakke udfald og trafik. Så må vi se om de snart finder ud af noget.

Imens bruger vi nok mobilen lidt mere, da det er hamrende irriterende at snakke med udfald hver 30 sekunder.

Opdatering 2/6-2009 kl. 20:00

Så er der gået en weekend mere, uden at der er kommet en brugbar løsning retur. Så nu er der afsendt en rykker email til Telsome, i håbet om at der snart ligger en løsning på bordet. Og rart at høre, at man ikke er ene om at have problemet hos Telsome/Profiber.

Opdatering 3/6-2009 kl. 11:40

Der har i dag været en del mail udveksling med Telsome. Og det ser ud til at der er ved at ske lidt. Så der er måske håb forude. Det lyder til at der rodes med en firmware opdatering, som måske løser problemet. Vi venter i spænding.

Opdatering 4/6-2009 kl. 8:30

Telmore bestilte igår routere fra Profiber, sådan at de kan forsøge at genskabe problemet i deres miljø. Dette fordi at Profiber ikke har haft heldt til at genskabe problemet hos dem selv. Det lugter pt. af der er tale om et firmware problem.

Venter i spænding på at se hvad udfaldet bliver. Da Ditte er ved at være meget træt af telefonen, efter igen igår at have store problemer med en samtale.

Opdatering 8/6-2009 kl. 20:15

Har nu fået testet telefonen her i weekenden.. men øv.. kan ikke få den til at falde ud. Det lyder til på Telsome at problemet er hoppet videre til andre. Og dem de har haft overvågning på, ikke længere oplever fejlen.

Derfor for den nu lov at hvile, og så håber vi at den ikke optræder igen. Ellers har jeg en fin aftale med Telsome om at vi genoptager sagen. Jeg håber også at de melder tilbage hvis de finder en løsning.

9 kommentarer

  1. Hej vil bare sige du er ikke den eneste som har haft problemer med dette, har også fået en WRP400-R2 tilsendt så må vi se om det hjælper, fik også prøvet en anden firmware på den gamle router og det hjalp faktisk den faldt ikke ud mere, men kunne jo ligeså godt sætte den nye router til i stedet.

  2. Tak for din kommentar. Godt at høre at der er andre som har de samme propblemer. Så kan Telsome jo ikke gå og sige de ikke kender til andre.
    Du må meget gerne melde ind om R2 udgaven hjælper dig.
    At lave et factory reset, er jo lidt som at puste luft i et punkteret dæk.
    Går og venter på at de finder en løsning. Men man skal rykke dem gang på gang for at få svar.

  3. Yep kører også med 1.01.00, men faktisk er 1.00.06 ældre hvis du kigger under "Status" 1.01.00 Feb 18 2009, noget helt andet tror jeg faktisk også at profiber ligger deres version 1.01.00 ind auto, jeg har prøvet at ligge den ældre firmware ind og efter en genstart fik jeg så version 1.01.00 ind igen.

  4. ja.. det er jo lidt interessant.
    Eller også har Linksys såkaldte EU, DK og US udgaver af boksen, som kører med forskellig firmware versioner. Hvilket har jeg oplevet med tidligere versioner af deres produkter.
    Lidt farligt hvis de pusher opdateringen ud.. måske den bare bliver afvist, grundet at det er ældre version man forsøger at pushe på.

  5. En af jer som har fået løst problemet med udfald, kan i ikke prøve at smide mig jeres router konfig på mail: stefanjuulnielsen@gmail.com så vil jeg lige sammenligne med de eksemplarer jeg har i de forskellige FW versioner.

    Men som jeg hører det så bliver jeres udfordringer løst af R2’eren eller .. Og i er sikre på at de ikke bare sender en R2 som så får pushet en ældre version ud efter første gang på nettet.

    Stefan

  6. Jeg har som skrevet kontakt til en meget hjælpsom supporter hos Telsome. Vores mail tråd løber nu op over 50 svar.
    Seneste melding går på at det måske er noget QoS som routeren misforstår.

    Men jeg har en anden lumsk tanke. Min fiberlinie blev i en periode sendt i antiterror lockdown mode med jævnemellemrum. Da en forkert MAC adresse røg igennem til Profiber.

    Den har jeg sporet til at være min Canon IP5200R printers LAN netkort, som sender en DCHP pakke afsted. Af en eller anden grund bliver den ikke behandlet af routeren, men sendt videre på WAN porten. Det må være en fejl i firmwaren på boksen. Så min mistanke er, at denne fejl også gør at pakker fra telefoni delen, lander på en forker port eller bliver behandlet forkert.

Skriv et svar