Linksys WRP400 har huller i IP telefonien

wrp400Så er den gal igen med Profiber og Telsome Profiber samarbejdet. Siden slutningen af sidste uge, så har vores telefonforbindelse lidt af udfald i samtalerne. Hvilket har været meget belastende, da de fremkommer nærmest hvert minut.

Det opleves som at der bliver total dødt i røret i 3-6 sekunder, før lyden igen er tilbage på plads.

Så jeg måtte i røret til Telsome, som lod mig vente en små 10 minutter, før der var en ledig medarbejder. Han spurgte straks til om det var en WRP400 fra Linksys, som Profiber havde udstationeret hos mig. Og jo.. det passede. Den blev jo sat lige efter påsken, da der også var problemer med IP telefonien.

Supportens magiske råd lyder på at der laves en factory reset af WRP400 routeren. Dette skulle efter forlydende “løse” problemet. Hmm.. For mig lyder det mere som et problem med firmwaren.

Jeg tænkte derfor straks på, om der skulle være kommet en nyere opdatering til boksen. Og det er lidt svært at tyde. I det at den WRP400 som Profiber har leveret, siger at det er version 1.01.00. Og Linksys hjemmesidesiger den nyeste er en version 1.00.06.

Men ind i routerens opsætning, og se om jeg kunne uploade den nyeste firmware fra Linksys, da jeg kunne se at der var en del rettelser på blandt andet IP telefonien. Men ak.. Den er password beskyttet. Så umiddelbart ingen vej ind den vej.

Så jeg må heller prøve at se om lidt, om et factory reset.. + en masse arbejde med at opsætte DHCP, Firewall, etc til mine interne service. Uden at være sikker på, at det ikke sker igen. For hvorfor er det pludselig opstået? Udgangspunktet var jo factory default. hmm.. Jeg tvivler at det løser problemet i længden. Men det skal jo have et forsøg. Så går der jo nok bare en måned til 2.. så viser problemet sig igen. Men jeg skal nok følge op.

32 kommentarer

  1. Så fik jeg prøvet at resette routeren. Og mange tak Telsome. Selvom i sagde at det ikke vil sætte min router i Anti Terror locking, så skete det alligevel. Så jeg måtte side og vente 1 time før jeg kom igennem til Profiber support, som så lige trykkede på knappen for at åbne forbindelsen igen.
    Ikke just det jeg kalder fornem service fra begge parter.
    Men nu er der telefon igen. Første forsøg viste en stabil forbindelse. Da hverken Telsome eller Profiber har nogen forklaring andet deres klassiske: "så må vi sende dig en ny router", så tror jeg at der er en bug i den firmware de har lagt på boksen. Da jeg nu har haft Profiber forbindelsen i 1½ år, og pt oppe på min 4. router. Godt man ikke selv skal betale *G*.

  2. Hej,

    Password’et er såmænd admin / admin, som der også står i vejledningen.
    Hvorvidt det hjælper aner jeg ikke.

    /Kent

  3. Hej Kent

    Tak for dit svar. Ja.. fandt faktisk ud af det. Selvom man ændrede sin admin password, så er passwordet til at opdatere firmwaren stadig admin / admin. Lider underligt.

    Har nu Telsome/Profiber igang med at starte en sag hos Linksys, da der er flere der har samme problem. Se evt. mit nyeste indlæg om problemet.

  4. Hej,

    Jeg oplever næsten samme problemer, men har set lidt bedring efter den seneste FW opgradering til WRP400. I beskrivelsen ser det da også ud til at det netop er de områder de ønsker at adressere.

    Den nye FW hedder 1.00.07

    har du/i prøvet den ?? Og hvad er jeres erfaringer ??

    Stefan

  5. Hej.

    Vi skal over på telsome IP tlf i næste uge. Hvad skal man vælge hvis det ikke skal være WRP 400?

    vh John

  6. Hej John
    Se.. det er jo et rigtig godt spørgsmål. Jeg er også forholdsvis ny på IP telefoni delen.

    Havde først en WRT300 fra Profiber.. men blev skiftet, da de havde mistanke om defekt grundet IP telefonien delen strejkede. De sendte mig så en WRP400 i stedet. Og det virkede stadig ikke. Det viste sig at være en konfigurations ændring hos Profiber.

    WRT300 syntes ikke at kunne holde til tung drift. Mens WRP400 spiller fint hvad det angår.

    Men WRP400 har desværre så pt. nogle udfald på telefoni delen. Selvom den pt. virker fint.. så frygter jeg at det vil opstå igen. Jeg ved at Telsome arbejder på sagen. Og hvis de ikke vender tilbage til mig, så vil jeg forsøge at prikke til dem for at høre status.

    Men det tyder på at det kun er et få tal af brugere som har problemet hos ProFiber / Telsome.

    Måske andre kan byde ind med bud på routere der kan klare det.

  7. Hej Stefan

    Ved at Telsome har prøvet diverse konfigurationer af, men har ikke kunne verificere problemet.
    Håber at de snart vender tilbage med en konkret fejl/løsning som er mere håndgribelig.

  8. Hej. tak for svar!

    Siden jeg skrev mit første indlæg kunne jeg læse på Profibers hjemmeside at man skal bruge deres udstyr til telefoni.
    Så de overvejelser (tid) kunne jeg have sparet mig – og blot betale 39 kr md for leje af router. Det er i mit tilfælde en merudgift som alene skal lægges over på telefoni, da jeg jo har en trådløs i forvejen…

    vh John

  9. Hej John

    Det er korrekt. Jeg besad og selv en Trådløs router. Men uden IP Telefoni i sig.

    Fordelen ved at betale de 39kr. om måneden er, at Profiber så hæfter for fejl. Også ved fx. lynnedslag. Da det jo så er deres udstyr.
    Jeg har i de snart 1½ år jeg har Profiber fået udskiftet den 4 gange. Da det åbenbart er den "nemme" løsning fra deres support.

    Ved at eje, så kan de jo nemmere sige at "Det skyldes du ikke bruger vores udstyr".

  10. jeg har netop modtaget en ny router fra profiber efter jeg havde de underlige udfald, de kom efter 3 måneder uden problemer.

    nu virker det perfekt, ingen udfald længere og jeg kører med den gamle firmware.
    dog frygter jeg at der kommer problemer igen når nu jeg får deres fibertv løsning pr. 01/08/2009 men lad os se.

  11. Hej Thomas

    Tak for din post. Du må gerne fortælle hvordan det går.
    Mine problemer forsvandt pludselig af sig selv. Uden nogle indgreb i routeren.
    Tror derfor desværre, at det nemt kan opstå igen. Men det må tiden vise.

    /Brian

  12. efter min router blev skiftet har jeg endnu IKKE oplevet nogen problemer, skal siges min linje er blevet sat op fra deres side af da jeg har oplevet jeg IKKE fik det jeg betalte for men det burde ikke have noget med min telefoni at gøre

  13. Vores linie er også kommet op at køre perfekt igen. Dog uden ny router eller anden ændring. Så Profiber eller Telmore må have rettet fejlen uden at fortælle noget om den. Men har også set at Profiber skjuler deres fejl, da de vist helst vil stå som fejlfrie, end som et firma der er hurtige til at løse problemer.

  14. Glad for at i har fået det op at køre, men har i nogensinde overvejet at skifte til et andet ip-telefoni selskab.

    Jeg har selv profiber, men bruger en løsning fra Fonet, og den har virket i snart 2 år uden nogen som helst problemer.

    Profiber har en del børnesygdomme, det virker lidt somom de har undervurderet det de er gået i gang med og har valgt nogle dårlige produkter, her tænker jeg både på IP delen og TV delen.

  15. Hej Lars

    Kendte ikke til Fonet.. men de ser da interessante ud. Især grundet de er del billigere en Telsome. Blev nemlig også en del irriteret over deres bondefangeri.

    da de ændrede abbonnement fra 5 kr om måneden til nu 45. Så fra at have en regning på 7-8 kr. om måneden, lander den nu på 50-60. Så det er den væsentlig fordyring.

  16. Hej John

    Kører i dag en ny beta version jeg har modtaget af Profiber, i et forsøg på at rette en fejl i softwaren.
    Den har version 1.01.01B6 på router delen samt version 1.01.01B4 på telefoni delen.
    Har nu kørt test af dette i en uges tid, og det lader til at problemet umiddelbart er forsvundet. I hvert fald melder Profiber nu, at de overvejer at gå i drift med denne version. Så jeg håber det løser sig.

  17. hejsa igen

    jeg fik den 27. oktober ny firmware : Firmware Version: 1.01.01B8 og jeg er, næsten, imponeret det glider bare nu på telefoni siden, dog har routeren MEGET svært ved at håndtere den kraftgige trafik jeg genererer!

    jeg har hørt de tester en router fra tilgin som også leverer deres fiberbokse og den ser MEGET bedre ud, link følger når jeg får liv i min stationære igen.

    men telefonen og tv virker upåklageligt nu!!

  18. Hej

    Har læst dette indlæg med stor interesse.

    Jeg har også Profiber og telsome samt en WRP400 router. Men jeg har købt routeren selv, da Profiber ikke kunne tilbyde en enhed der både havde IP-telefoni og Trådløs internet i samme enhed, da vi fik Profiber.

    Jeg har selv sat enheden op og det har virket fint i et år, men den anden dag begyndte jeg at have samme problem med at lyden falder ud.

    Jeg har prøvet et installere firmware version 2.00.05 på routeren og det ser ud som om det har løst problemet.

    Bare til orientering, hvis der er andre der vil slippe for at skulle betale 39 kr. om måneden for at leje udstyr hos Profiber.

  19. Hej

    Jeg har læst jeres indlæg med stor interesse.
    Jeg har profiber og ejer min router jeg har lidt problemer med indgående opkald. Jeg tror det har noget med opsætningen at gøre.
    Er det muligt at der er en af jer der har en opsætning jeg kan se så jeg kan checke om min boks er opsat rigtigt?

    m.v.h
    Lars

  20. Hej alle i kloge hoveder.

    Jeg har ikke harft nævneværdige problemer med telfoni delen men til gen gæld har jeg ingen internet i huset fortiden. Skal lige nævne jeg købte RTP300 da profiber startede og det kørte fint i begyndelsen 20/20 til 1/1 pris alt var fint. Så begyndte de og justere og indstille abonementer efter hvad de havde købt og siden har det faktisk ikke rigtig været helt godt. Vores trådløse Linksys kunne ikke kører med mindre den stationære på kontoret var tændt.Og så forleden røg internettet i RTP300 helt så nu kan jeg vælge og have internet trødløst eller slutte RTP300 til og have tellefon. Og PROFIBER’s fine support siger LEJ en 400 hos os til 40 kr i måneden eller køb en ny router. Hvad vil i råde mig til.
    Mvh. Jan

  21. Havde samme problem med min WRP400 router, køre iptelefoni via Redspot.
    Virkede fint i lang tid, så begyndte den at komme "huller" i lyden.
    Opgradere firmware til 2.00.05, nu virker det igen!
    TAK for hjælpen!

  22. så lykkedes det endelig : imorgen (onsdag) skulle jge gerne modtage en ny router fra profiber istedet for den forbandede WRP400, den jeg får er fra Tilgin, som er samme leverandør af deres tv bokse, efter hvad supporten siger så løser det alle problemerne, lad os håbe det passer…

  23. Hej,
    jeg har profiber/telsome comendo og ejer min router jeg har problemer med indgående opkald og lyd- udfald.

    Hvilken firmware version til min router Linksys WRP 400-G2.

    Mvh
    Lejila

  24. Hej,

    jeg har profiber/telsome og ejer min router jeg har problemer med indgående opkald od lyd-udfald.
    Hvilken firmware version passer til min router Linksys WRP400-G2?

    Mvh
    Lejila

  25. Hejsa…selvom denne tråd har lidt tid på bagen vil jeg alligevel spørge.
    Min wrp400 laver osse numre…og jeg vil opgradere firmwaren på den – men så er det bare sådan at der findes en version 2.00.26 og bin-filerne findes i 2 versioner, en FCC og en ETSI. Vildrede….hvilken skal jeg vælge…

    Hilsen John

    1. Hej John

      Du er altid velkommen til at skrive 🙂
      Jeg kendte ikke selv til de 2 udgaver. Men har fundet frem til følgende:

      ETSI er til den europæiske udgave
      FCC er til den amerikanske udgave.

      Så jeg ville nok forsøge mig med ETSI først.

      1. Tak for dit svar – prøvede med den øverste, altså den amerikanske. Den tillader højere sendestyrke, hvis routeren understøtter det. Hvilket min ikke gør, men det virker fint alligevel. Ingen udfald efter opdateringen.
        Tak for alle indlæg og svar…det hjalp mig videre 🙂

        Kunne da osse have sagt mig selv at en del af filnavnet var forkortelsen på de hhv. EUR og US standarder der følges….tsh

Skriv et svar